Tips till dig som ska byta elleverantör
Det är inte svårt att byta elhandelsbolag. Ofta handlar det bara om ett telefonsamtal eller ett par knapptryckningar på datorn, och vinsten blir lägre elräkningar. Men det finns några saker du ska se upp med.
För att göra ett lyckat byte av elavtal bör du börja med att plocka fram en räkning från det elhandelsbolag du har för tillfället. Där ser du vad du betalar så att du kan jämföra med andra erbjudanden, och där finns även uppgifter om bindningstid, uppsägningstid och anläggnings-id. Det är information du behöver.
Många elhandelsbolag erbjuder hjälp med att byta elavtal genom ett fullmaktsförfarande via bank-id. Då behöver du i princip inte känna till något annat än ditt personnummer. Detta är förstås bekvämt, men förutsätter att du litar på bolaget och har satt dig in i hela prisbilden och varför du vill byta till dem.
Tänk också på att det bara är du som står på elavtalet som kan byta elhandelsbolag. Och du kan inte byta nätägare, bara elleverantör.
Kontrollera bindningstid
Det vanligaste problemet när man byter elleverantör är att du har en bindningstid på ditt nuvarande avtal. Då kan du råka ut för obehagliga brytavgifter. Elhandelsbolagen är nämligen inte skyldiga att ta reda på om du redan har ett avtal och då kan ditt gamla elbolag ta ut en straffavgift för att du har brutit avtalet.
Många elhandelsbolag undersöker bindningstid innan de kopplar på, men detta är ändå en vanlig källa till besvikelse när man byter elavtal, så titta noga på din elräkning:
- Har du rörligt pris eller tillsvidare-pris ska du kunna byta elbolag omgående, men kontrollera ändå uppsägningstiden. De flesta har 14 dagar till en månad, men det förekommer också uppsägningstider på 3 månader eller till och med ett år.
- Har du ett fast pris-avtal måste du kontrollera bindningstiden. Det handlar oftast om 1-3 år. Du kommer garanterat att få betala en så kallad brytavgift om du skriver på för en ny elleverantör innan bindningstiden har gått ut.
Diskutera med det elhandelsbolag du är intresserad av att byta till. Hur bra de är på att hjälpa dig indikerar också servicenivån. Se till så att du är säker på vad som gäller för bytet. Man kan byta elhandelsbolag när som helst, men elhandelsbolagen gör ofta kundbyten vid månadsskiften.
Uppsägning vid nytt avtal
Titta på ditt befintliga elbolags hemsida hur du ska gå tillväga för att säga upp ett elavtal. Många elbolag vill att du ringer dem, men vare sig du säger upp ditt elavtal muntligt, via mail eller via formulär på elhandelsbolagets webbplats ska du alltid få en skriftlig bekräftelse på uppsägningen. Spara detta mail. Använd gärna bekräftelsen för att meddela ditt nya elhandelsbolag exakt vilket datum de ska koppla på din el.
Ditt nya elhandelsbolag brukar kunna hjälpa till och ta hand om uppsägning via en fullmakt. Då kan de också hjälpa dig att kontrollera bland annat bindningstid och anläggnings-id. Observera att det inte är tillåtet för ett elhandelsbolag att ta betalt för att hjälpa till med sådana praktiska saker i samband med byte av elavtal.
Uppsägning vid flytt
Om du flyttar så räcker det att säga upp elhandelsavtalet 14 dagar innan flytten. Eventuellt måste du ta med avtalet till den nya adressen för att undvika brytavgifter i det fall du har ett bundet avtal, men ofta har du möjlighet att byta elbolag och avtalsform. Tänk dock på att du måste kontakta nätägaren senast en månad innan flytt, så det är lika bra att även kontakta elhandelsbolaget i samband med det.
Om du missar att säga upp dina elavtal finns det en risk att du får betala för den nya bostadsinnehavarens elförbrukning under en tid. Läs mer om uppsägning vid flytt.
Anläggnings-id och områdes-id
Ditt nya elhandelsbolag behöver lite uppgifter, som det är enklast att ge dem direkt genom att titta på en elräkning.
För att kunna byta elbolag måste den nya leverantören veta vart de ska leverera elen. Därför behövs alltid områdes-id och anläggnings-id. Dessa uppgifter finns alltid någonstans på fakturan.
- Områdes-id anges i form av tre bokstäver och motsvarar ofta den ort anläggningen ligger i. På elräkningen kan områdes-id vara märkt på ett annat sätt, exempelvis som Nätområde.
- Anläggnings-id består av en 18 siffror lång kod som är unik för din anläggning. Koden kan också kallas för något annat än Anläggnings-id, till exempel EAN, GS1 eller GLN. Däremot börjar koden alltid med 735999.
Om du inte har tillgång till någon faktura, kan du se om ditt anläggnings-id står på din elmätare. Om du inte heller på det sättet kan få fram ditt anläggnings-id kan du kolla med din nätägare. Vet du inte vilken nätägare du har? Här kan du söka fram den utifrån din anläggnings adress: nätområden.se.
Vid byte av elavtal brukar man också kunna be det nya elhandelsbolaget om hjälp. De kan hjälpa dig att leta fram ditt anläggnings-id.
Hitta ett bra nytt elavtal
Om du känner dig redo att byta elavtal bör du inte lita på att första bästa bolag ger dig de bästa villkoren. Jämför alltid erbjudanden från flera elhandelsbolag. Det kan du göra det enkelt och kostnadsfritt genom att använda el.se:s anbudstjänst. Du får då specialerbjudanden från maximalt tre elbolag som är unika för användare av el.se. Jämför dina erbjudanden och välj det bästa elavtalet.